Sunday, October 2, 2011

Sotsiaalsed võrgustikud

Matt Webb on ühe Stewart Butterfieldi ajaveebisissekande põhjal iseloomustanud sotsiaalset tarkvara erinevate faktorite kaudu. Järgnevalt analüüsin Matt Webb'i faktorite paikapdavust Facebooki näitel :
  • Identiteet – Facebookis kasutatakse avatarina enamasti mõnda toredat pilti endast ja esinetakse pigem oma pärisnime all. Samas on ka neid kes enda pildile eelistavad mõnda tegelaskuju olgu selleks siis või vanaätt või multifilmi kangelane.
  • Kohalolek – Facebookis on jaotus, mis näitab kes sõpradest on parajasti sisselogitud. See annab võimaluse alustada soovi korral vestlust.
  • Suhted – Facebooki kasutajatel on võimalus kasvatada sõpruskonda sadade või isegi tuhandete sõpradeni, samas võid ka piirduda paarikümne hea tuttava ja mõne päris sõbraga mitte aktsepteerides sinu jaoks ebaoluliste inimeste sõbraks saamise soove. Sõpru saab koondada listidesse – lähedased sõbrad, pere.
  • Vestlused – Facebook'is saab sõpradega kes on sisseloginud alustada kahepoolset vestlust.
  • Rühmad – Facebookis on võimalik jagada sõpru rühmadeks, see aitab määrata kellega millist infot jagada, lisaks pakub Facebook ise välja automaatseid rühmi näiteks piirkonnapõhised jne.
  • Reputatsioon – Facebook võib aidata luua reputatsiooni – näiteks kirjutad regulaarselt huvitaval teemal kasvatades samal ajal sõpruskonda kes tahavad sinu postitusi jälgida. Samas postitades avalikult sobimatut infot võid jätta endast digitaalse jälje, mis võib esilekutsuda lihtsalt pahameele tormi, aga viia ka töösuhte katkemiseni või koguni elukoha vahetuseni.
  • Jagamine – jagada võib kõike: teateid -“üritus algab kell 20:00“, üleskutseid meeleavaldusel osalemiseks – nn. Araabia kevad, rüüstamisele mineku õhutamist – vandaalitsejad Londonis. Samas tüüpiliseks jagamise objektiks on pildid. Facebook tutvustab ennast kui sotsiaalvõrgustik mis aitab jagada sinu elu.

    Kokkuvõtteks võib öelda, et Matt Webb'i faktorid peavad paika ka Facebook'i puhul.

No comments:

Post a Comment